torsdag 7 augusti 2008

Om jag inte jobbade i helgen så skulle jag vara på...

Trollbröllopet

Där är det världens mysigaste stämning. Mystik, dramatik och romantik vad mer kan man begära.

Så här berättades den gamla sägnen:”Den märkligaste av vallarna i Brudskogen är Juga Nils’ eller Trollvallen. Där timade den händelse som givit vallen dess namn. Det var på hösten en mörk kväll en sälbokulla var ensam vi vallen. Hon satt och vävde, då kom trollen in och skulle klä henne till brud åt en trollyngling. Hon bad att få väva färdigt först, men det fick hon inte, de slet bort tyget och rev sönder vävstolen. Bitar av den finns ännu kvar i stugan. Då knöt hon sitt strumpeband omkring vallhundens hals och skickade hunden ner till sin fästman hemma i byn. Han förstod att något var galet och gav sig iväg ridande med ett stickbloss, som var utbrunnet när han var nära framme och som han kastade i en tjärn, den har ännu ljust vatten, alldeles grönt, och heter Lystjärn än idag. Bruden var nästan färdigklädd när han kom, endast vänster handsken fattades. Han högg kniven ovanför dörren och fick kullan med sig upp på hästryggen och red i sporrsträck därifrån.Trollen var efter och tjöt men så kom de till en åker som var harvad i kors, då kunde de inte följa med längre. Hästen föll död ner när de kom hem.Trollens brudkrona hade kullan på sig än.Den var så tung och stor att man gjorde tre av den, en till Nås, en till Järna och en till Äppelbo.I Äppelbo kyrka finns trollens brudkrona kvar än idag.


”Ur Karl-Erik Forslunds Från källorna till havet.
Bild och text har jag lånat från http://www.appelbo.net/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid lika bra..Var dit idag (fredag)... Blir så rörd av detta spel... fast jag sett det snart 15 ggr...haha... Kan snart alla repliker så d e bara å hoppa in som ersättare ifall nån blir akut sjuk haha...

-Perra puffpuff-

Lena sa...

Åhh va avis jag blir, ja det e nått speciellt...jorå, jag kan fortfarande mina repliker som Stina :) Det var tider det :) Va kul vi hade.